niedziela, 21 kwietnia 2013

Pommes Duchesse - ziemniaki księżnej

Nie pamiętam już, czy tak było naprawdę, czy mi się to tylko przyśniło, ale moje kubki smakowe mają wspomnienie gorącego, miękkiego, ziemniaczanego miąższu, otulonego w chrupkiej, ptysiowej skórce. Ziemniaki, które przyrządza się, jak ptysie.
Ziemniaki Duchesse, czyli Księżnej, to nie to, o co mi chodziło, ale jest to bardzo pyszny półśrodek - pieczone puree z dużą ilością gałki muszkatołowej. Wymaga trochę pracy i nieco czasu, ale warto, choćby dla efektu. O ile się nie odchudzamy. I lubimy masło.

Inspiracja i źródło przepisu: http://edicook.blogspot.com/2012/01/pommes-duchesse-ziemniaki-ksieznej.html

Potrzebujemy:
- 1,5 kg ziemniaków (mącznych, jak na kluski)
- 1 spore jajko
- 2 żółtka
- 4 łyżki (ok. 50 gr) dobrego masła
- 1/2 gałki muszkatołowej, świeżo startej
- sól, pieprz do smaku

Obrane ziemniaki gotujemy w lekko osolonej wodzie do absolutnej miękkości, odlewamy, odparowujemy. Jeszcze gorące ubijamy z masłem (lub przeciskamy przez praskę, lub blendujemy), do puree (ciągle niewystudzonego) dodajemy stopniowo po jednym jajku. Doprawiamy solą, pieprzem i gałką. Upewnijmy się, że masa jest gładka i bez grudek. Jeśli wydaje się nam zbyt płynna, można dodać nieco mąki ziemniaczanej, jeśli zbyt mączysta, dodajemy mleka, masła lub śmietany.
Ziemniaki odstawiamy do lodówki, aby ostygły.

Zimną masę nakładamy do rękawa cukierniczego z grubą końcówką (o dowolnym kształcie, który się nam podoba, klasycznie wyciskamy gwiazdki, czy rozety), lub samodzielnie zrobionego rękawa z foliowej torebki z odciętą końcówką (przenigdy nie udało mi się niczego ładnego z takowej wycisnąć, ale może brak mi talentu). Masę wyciskamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Nie musimy zachowywać odstępów, rozetki nie urosną.


Wstawiamy do rozgrzanego piekarnika, pieczemy 15 - 25 minut w 200 C, w zależności od piekarnika. Kiedy pieczemy 40, jak ja, robimy to dla księżnej, która swoje ziemniaki lubi bardziej rumiane.




Smacznego!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...