piątek, 17 maja 2013

Eksplorujemy kuchnię Algierii - chtetha djedj

...czyli kurczak w sosie.



Kolejny po naleśnikach przepis z "Cuisine Algerienne".
Coraz wyraźniej dociera do mnie, że arabskie przepisy, w każdym razie te z wczesnych lat 80-tych (wymieniona książka została wydana w 1983 roku), przewidują karmienie licznej rodziny, sąsiadów i innych znajomych królika.
Przepis na "Kurczaka w sosie" dotyczył całego kurczaka. Uznałam jednak, że od tego czasu w hodowli drobiu nastąpił trend odwrotny do elektroniki, i dzisiejsze dwie całe kurczakowe nogi zupełnie wystarczą.
Resztę proporcji właściwie zachowałam, może poza ilością oleju.



Poniżej przepis, w nawiasach moje modyfikacje:
- 1 kurczak [u mnie 2 całe nogi]
- 1/2 chochli oleju [u mnie łyżka]
- 1 łyżka masła lub masła klarowanego
- garść ciecierzycy, namoczonej przez noc [lub co najmniej 5 godzin wcześniej]
- 4 duże ząbki czosnku
- 1 suszona ostra papryczka [u mnie 3 małe suszone pepperoni]
- szczypta czarnego mielonego pieprzu
- 1/2 łyżki czerwonego pieprzu [po przejrzeniu sieci wiem, że chodzi o paprykę. Mi się jednak wydawało, że chodzi o czerwony pieprz. Nie miałam. Wzięłam pół łyżeczki zmielonego różowego pieprzu, uzupełniłam zmielonym kolorowym pieprzem. Dlatego moje danie jest raczej bure, niż czerwone, ale, choć nie tradycyjne, dalej przepyszne!]
- sól



Kurczaka myjemy, porcjujemy, jeśli jest w całości. Każdy kawałek nacieramy solą, odstawiamy na 10 - 15 minut. Po tym czasie płuczemy i osuszamy, wkładamy do dużego garnka lub brytfanki.

Ostrą paprykę zalewamy wodą, by zmiękła, po czym mieszamy z czosnkiem, czarnym pieprzem i solą do smaku. Dodajemy czerwony pieprz i wszystko dobrze mieszamy.
[Ja zaczęłam od zgniecenia różowego pieprzu w moździerzu, po czym dodałam resztę i wszystko zgniotłam na miazgę.]
Dodajemy 1 - 2 łyżki wody.

Mieszankę przypraw wylewamy na kurczaka, dodajemy olej i masło, delikatnie obsmażamy na małym ogniu.
Zalewamy dużą szklanką wody, wsypujemy ciecierzycę. [Ja dodałam wodę z moczenia ciecierzycy, uzupełniłam do 300 ml]
Zakrywamy, dusimy na małym ogniu, pilnując poziomu wody.

Kiedy możemy oddzielić mięso kurczaka od kości palcami, wyjmujemy je, a ciecierzycę gotujemy dalej, sos musi się dobrze zredukować.

Podobno w ten sam sposób można przyrządzić jagnięcinę, a ci, którzy nie lubią ostrych dań mogą pominąć ostrą papryczkę, czego Fatima jednak nie poleca.

Książka nie pokazuje, jak danie podawać, to możemy znaleźć w sieci. Ja obrałam i rozdrobniłam kurczaka palcami, na koniec wrzuciłam go z powrotem do sosu, żeby się ogrzał.

Na pewno świetne z ryżem basmati, my jedliśmy je z naleśnikami.

Przepyszne, pieprzne, proste danie [wszystko na "pe"] - polecam!!! ;)
My na pewno powtórzymy, tym razem już z papryką (choć dopuszczam myśl, że taka "sprofanowana" wersja będzie nam smakować bardziej).


Smacznego!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...